måndag 30 juli 2012

Överraskande och dyr weekend i skärgården!

Dyr weekend med överraskningar i skärgården
Pensionista och maken var inbjudna till teaterhelg på Runmarö med övernattning och middag. Vi såg fram emot detta men framför allt såg vi fram emot att träffa våra kära vänner B och A.
Båten Solöga skulle lämna Stavsnäs klockan 15.10. Kvällen innan planerade vi att ta bussen dit ut, men nästa dag ändrade jag mig efter att ha sett en annons om extraprisutförsäljning på Strömma Outlet. Maken hängde på och i god tid packade vi in oss och Yakki för vidare befodran till Stavsnäs.
På Strömma Outlet lyckades vi göra av med en del pengar eftersom allt var så billigt kunde man ju köpa mycket!
Fortfarande i mycket god tid fortsatte vi till Stavsnäs. Vi hade fyrtio minuter på oss att hitta en parkeringsplats. Men det gjorde vi inte! Det är ju helt hysteriskt att det kan vara på det viset.
Nästa sommar ska maken och jag hyra en åker av någon bonde och så ska vi ha parkering med shuttlebuss. Den ska vara prisvärd, trygg och ha bra service.
Hursomhelst - 10 minuter före Solögas avgång parkerade vi bilen i Grusgropen på en absolut icke störande plats, men ej en markerad parkeringsplats. Vi får ta böterna samtyckte vi och ilade till Bensinmacken för att köpa bensin till vännernas flakmoppe. Väl ombord pustade vi ut men efter en liten stund uppenbarade sig en kraftig man vid min sida.
Han lyfte upp bensindunken och granskade den närgånget.
"Den är min" sa jag lite snorkigt.
Det resulterade i att jag fick en utskällning för att jag tagit in en bensindunk i båten.
Ja det var ju dumt!
Nästa överraskning bestod i att Solögas kapten bestämt att båten inte skulle gå till Långviks brygga den här turen. Han var arg på att det var segeltävling där. Snabbt på telefonen och förklara för mottagningskommiten att vi nu steg av i Gatan.
I Gatan möttes vi av den nästan bensintomma flakmoppen med chaufför C och vännen A.
Och så promenrade A och jag genom kulturtyngda Runmarö. Här bor Tranströmmer, Ebba Witt Brattström, Horace Engdahl och här bodde August Strindberg  tre somrar1889-1891.
Och det är just det som den teaterpjäs vi ska se på kvällen handlar om. Och detta med vännen B som en Strindberg.
Transportmedlet på Runmarö stavas flakmoppe. Frun i huset A är inte så god vän med denna och för att vi ska slippa äventyra livhanken erbjuder sig dottern L vänligt nog att ta oss till teatern.
Pjäsen "Fångad" om August och Siri var som tur var sevärd och småtrevlig och fångade lite av den stämning som rådde på Runmarö vid tiden för förra sekelskiftet.
Sen bar det hem på flakmoppen med August vid pedalerna.
Där väntade en överraskande och fantastiskt god tre-rättermiddag komponerad av husets äldste son P som hade två assistenter i sina yngre syskon. Sen blev det en del vin och natti natti ganska sent.
Nästa dag förflöt till långsamhetens lov, promenad, smultronplockning, blomstervattning, klippsittning. Och så vips var det dags att bestiga flaket och resa hem.
Jag köpte två biljetter för vuxna, men råkade överhöra Skansens akvariechef Jonas, när han sa en 60 och en 40:-. Då insåg jag att maken och jag som båda är pensionärer just förlorat 80 kronor på vår tor biljett. Ja, du vill ju inte låtsas om att du är pensionär, fräste maken surt.
Sen slog vi vad om vi hade fått böter eller ej.
Annie Carin Georg och Yakki på
Långviks Brygga inför avfärd
Vi kunde hålla oss för skratt när det visade sig att vi lyckats få två böter på 24 timmar. 500:- styck + 190 kronor som vi betalt i automaten.De är bra på att ta betalt där i Stavsnäs.
Hemfärden till Tegnerlunden gick bra och nu kändes det som en överraskning.
Väl hemma upptäckte jag att jag glömt mina glasögon ute på ön.

Slutsats - behövs det!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar