tisdag 11 september 2012

Kaustiksoda och Champagne

Pensionista får husmorstips och lite annat
smått och gott.

Pensionista möter sina vänninor Ollonborrarna och diskuterar livets allvar på gården Wiad
någonstans i Grödinge.

Ja, jag är en Ollonborre! Ett litet kryp, som företrädesvis dyker upp i sjömanssånger från Ven
till exempel Flicka från Backafall. Visste ni förresten att en ollonborre kan bli 4 år och lever nästan hela sitt liv som larv under jorden.
Nu är inte jag en sån ollonborre. Jag är mer medlem i sekten Ollonborrarna. Vi är några kvinnor som lever i högönsklig välmåga uppe på jorden och har larvstadiet långt bakom oss.
Ollonborrar blev vi dock på ön Ven, när vi hyrt ett hus under Backafallet och vi behövde en symbol.
Gemensamt för dessa kvinnor är ett förflutet i mötesbranschen och flera av dem har också ett förflutet på diverse internat-och diet-och hushållsskolor. Dock inte jag som alltid kommer tillkorta när det blir dags för "husmorstipsen". Finns ordet husmor föresten kvar i nutida ordböcker?

Denna lilla sötis är vår symbol
Nåväl, det är nu kaustiksodan kommer in i bilden. Vi bär alla en ollonborrebrosch. Ls brosch var skinande silverblank.
Hur blir den så där, frågade Pensionista förundrat.
Och då bröt det loss. Husmorstipsen haglade ner, ollonborrarna kacklade i mun på varandra. Kaustiksoda, aluminium, hett vatten, små askar i plast, gummihandskar och sen ammoniak och en droppe diskmedel och bara diskmedel.Och det var så enkelt.
Ädla stenar, guld och silver skulle nu få nytt liv.
Men när jag kom hem hade jag inga ingredienser, och vem kommer ihåg att gå och köpa ammoniak och kaustiksoda.

Sen blev det dags för lite matlagningstips. Nu skulle min tid komma! Jag hade två bra lätta grejer att komma med. En kycklingrätt och ett sorts kex.
När jag rabblat upp alla tio ingredienserna i kexet, reser sig värdinnan upp och tar ur sitt välfyllda skafferi fram just såna kex. Hur kul var det!
Till sist kom vi på att vi nog alla åldrats eftersom vi satt och pratade om såna där tantgrejer.
Annat var det förr- snygga karlar, bergsbestigning, strapatser i alper och fjäll, spännande resor i avlägsna länder och snygga karlar en gång till.
Sen fick vi åka till Vårstavi och titta på ett fint sekelskifteshem tillhörande en känd psykoterapeut, Paul Bjerre. Poul var kompis med Carl Milles och på Vårstavi fanns många skulpturer av CM.
Det var en skön känsla att duka upp medhavt fika i den fina empiresalongen.
Vi ollonborrar är lite intrigmakerskor och misstänker nu starkt att Poul hade ihop det med hushållerskan Signhild.

Wiad - ett ollonborrenäste i Sörmland
Tillbaka på Wiad var ordningen återställd och husmorstipsen nedstoppade i de obefintliga handarbetspåsarna.
Och nu var det äntligen dags för en drink! Och det är nu champagnen kommer in i bilden. 
Vår generösa värdinna G, trippade in med en magnum
Bollinger
Och sen åt vi närproducerad mat från gården, löjrom?!, lamm, rotsaker och bär.
Gissa vem som fick sköta disken? Just det-Pensionista.
Det är min lott i detta illustra sällskap. Diskpiga är mitt epitet.
så kan det gå när man inte är en virtuos på matlagning. Men likväl så avslutar jag denna historia med ett par recept!

Lättlagad god kycklingrätt
Köp en burk fin pesto
Köp en grillad kyckling
Köp vispgrädde
Dra bort skinnet på den grillade kycklingen och dela den i fina bitar.
Lägg i en form som tål ugnen och häll på grädde och peston.
Värm i ugn eller micro! Enkelt va?

Lättlagade supergoda kex med många ingredienser
Lägg och blanda följande ingredienser i en bunke:
1 dl dinkelmjöl, 1 dl solroskärnor, 1 dl sesamfrön, 1 dl majsmjöl, 1/2 dl linfrön, 1/2 dl pumpafrön, 1/2 tsk salt, 1/2 dl olivolja.
Häll sen på 2 1/2 dl kokande vaten och fortsätt blanda.
Tag sen en bakplåt och lägg på bakplåtspapper över hela plåten. Bred ut smeten och skåra den i lagom stora rutor(ca 5x5 cm).
Sen 145-150 grader i ugnen i 1 tim.
Lycka till!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar