onsdag 28 november 2012

Pensionista veckohandlar

Pensionista skapar ordning och reda i köket!
Rubriken ovan kanske förvånar mina närmaste. Detta efter 25 års oreda i köket. Men nu ska här planeras och handling ska ske i
rättan tid.

"Ska vi ha nåt till middag idag eller behöver vi handla något"? är makens stående fråga nästan
varje dag de senaste åren. Efter diverse suckande och ojanden kommer  vi fram till att vi som vanligt inte har någon middagsmat, tvättmedlet och toapappret är slut och den där burken med gåslever vill vi spara ett tag till.
Under alla år som Pensionista arbetade och maken var åtminstone halvpensionär hoppades jag att han skulle ha fyllt kylskåpet, lagat maten och diskat lunchdisken - men ack detta skulle vara vårt gemensamma värv.
Allt blev värre när vi flyttade in till stan. Att bo mittemellan Hemköp, ICA och Coop, som alla har öppet till 22.00 alla dagar gör det inte lättare att bestämma sig för att ta nya tag. Att dessutom alltid komma samtidigt med alla andra sådär runt 17-18tiden var väl inte supersmart.

Men nu har vi bestämt oss för veckohandling! Vi ska göra checklistor på alla tänkbara varor ett hushåll behöver, gå igenom och bocka av dessa inför varje köptillfälle och göra matsedel.
Att göra matsedel visade sig inte vara helt lätt. Skulle vi nu laga mat varje dag, kanske tom två gånger om dagen och skulle vi planera in ett restaurangbesök i veckan och så måste vi hålla ordning på vårt sociala schema. Var vi kanske bortbjudna någon kväll eller som så ofta nu när man är Pensionista bortbjudna på långlunch. Eler hade vi kanske bjudit hem några vänner.
Beslutet blev att handla specerier, förbrukningsgrejer vissa färskvaror som mjölk,fil, ost, smör etc
en gång per vecka och sen göra matsedel för måndag t.o.m.torsdag och fredag-söndag. Det blir visserligen  att handla två gånger per vecka,, men man kan ju inte bli hushållsproffs på en gång.
Sen ska vi handla färskt bröd varje dag, men det räknas inte.

Matsedel skulle nog bli lätt att göra. Det var bara att ta fram någon eller några av vår 57! kokböcker
och sätta igång. Vad finns det för råvaror, få se nu. Kyckling, kött, fisk, lamm, fläsk. OK fisk två gånger i veckan och sen lite blandad kompott.
Bland kokböckerna hittar maken ett häfte med mat han vill ha och han börjar läsa:
Blodpalt,  Klappgröt, Finka, Klämma, Stekt sill.
"Men Herregud vad yrar du om" undrar jag oroligt. "Vad är det för skrift"?
"Det är en bok jag beställt av Hillevi Åkerlund i Skellefteå," svarar maken med förorättad röst.
"Jaha, men den kommer inte att ingå i vår veckomatsedel", svarar jag lungt. Men innerst inne oroas jag för att det här var ett försök att destruera det här med veckohandlingen.

Till slut får vi ihop en helgmatsedel med kyckling, lax och chorizo som huvudingredienser.
Och så är det dags att gå till butiken. Listan är lång, kylskåpet är tomt. Jag tar ryggsäck och
maken tar tre påsar och så ger vi oss iväg tidigt om fredag morgon.
Butiken är nästan tom.
"Har det hänt nåt"? undrar maken."Varför är det så tomt"?
"Nu är de flesta på jobbet och alla barn är på dagis och nu är det pensionärernas tid", svarar jag pedagogiskt.
"Var är då alla pensionärer"? undrar maken
"De sover och läser tidningen just nu men är snart på benen och då blir det full rulle här", blir mitt
opedagogiska svar. Och både maken och jag tänker att det borde vi också göra, men vi låtsas inte om det inför varann.
Jag har gjort två inköpsdokument- ett till maken ett till mig. Han har fått det lättaste.
När vi är klara fyller vi ryggsäck och kassar och orkar knappt bära hem allt. Dyrt blev det också.
Är det så här dyrt att veckohandla, tänker jag.
Det hela avslutas med att vi fyller kylskåpet, brygger en kopp kaffe och sen lägger vi oss och läser tidningen och stiger inte upp förrän till lunch som riktiga pensionärer.

Om ni kära läsare till äventyrs vill laga lite Finka, så kommer receptet här:
Skarpkakun
5 dl mjölk
5 dl vatten och en buljongtärning
Salt efter behag
Låt mjölken eller buljongen koka upp.
Bryt Skarpkakun i bitar och lägg i.
Koka ett tag.
Serveras med en klick smör.
Bon appetit!

Idag gick jag in på Designtorget och köpte en sån där vagn som man drar efter sig.





1 kommentar:

  1. Skarpkakun, det verkar vara en sorts knäckebröd som man kokar i mjölk och buljong. Billigt och bra! Man kan ju också ta gammalt bröd, så slipper man slänga det!
    Tankar från Birgitta

    SvaraRadera