måndag 15 augusti 2011

Pensionista börjar jobba

Tillbaka på Bergendal!?
Kära synliga och osynliga prenumeranter. Bli nu inte förskräckta för att pensionista är tillbaks på gamla jobbet, det var planerat.
När jag insåg att 65-årsdagen närmade sig och att pensionspengarna skulle börja droppa ner i brevlådan, jag menar komma in på kontot, såg jag fram emot en låång skön sommar. Den första på väldigt många år.
Olika omständigheter gjorde att ju närmare sommaren kom, desto kortare blev min semesterdröm.
Pensionsdagen flyttades fram en månad och det bestämdes att jag skulle komma tillbaka ett par veckor i augusti. Och det är jag glad för. Vilket skönt avslut det blir. Jag önskar att alla kunde få det lika beviljat.
Sommarsemestern blev ändå den längsta på många år och har varit helt underbar.

När jag satte mig i bilen, som för övrigt numera är min egen, den första på 30 år, för att komma tillbaka till gamla jobbet var jag inte längre VD på Bergendal.
Vad var jag då? Kanske en sorts rådgivare, kanske en överlämnare eller bara en gammal kvarleva, som inte kunde släppa taget.
När jag körde genom grindstolparna och nerför backen till Bergendal fick jag en känsla av frid. Jag kände en stor lättnad-jag var ansvarsbefriad. Att få komma till Bergendal  i en ny roll kändes fantastiskt skönt.
Hälsa på alla som festat av mig och som jag tagit ett känslosamt adjö av i början på juni, delta i korridorgympan klockan elva, njuta av den goda maten, göra nytta lite till och i lugn och ro lämna över det som varit mitt "livsverk" i nya händer. Det känns bra.
Nu vet jag att allt är sig likt och att det kommer att fortsätta precis som vanligt och lite till. Det känns bra. 
Under hösten och vintern kommer jag att vara tillbaka lite då och då.
Vad gör jag då? Jag ska bland annat gå igenom inventarier och skriva historia. Det känns bra.

Till alla er som önskat mig ett skönt nytt liv. Var så säkra, jag kommer att ta för mig och göra många saker som jag aldrig haft tid med. Dock har jag bestämt mig för att varken bestiga Mount Everest eller det något lättare Mont Blanc, jag kommer inte heller att lära mig glidflygning eller hoppa fallskärm.
Men en cykeltur i Provence eller i bland vingårdarna i Piemonte, eller en kryssning till Istanbul kan jag nog tänka mig ligger i pipeline. Och i oktober börjar jag i Antikskolan, där jag hoppas få lära mig mer om mitt favoritämne. Om någon vill joina mig där ochvill  veta mer föreslår jag att ni kontaktar
www.auktionsverket.se/antikskolan . Det går förstås bra att ringa Pensionista också.



 

1 kommentar: