måndag 1 augusti 2011

Pensionista och gäster

En liten betraktelse över att ha gäster
När jag var en liten flicka sa mina föräldrar att vi skulle få Främmande, när det skulle komma gäster.
Pappa sa förstås att vi skulle få Främmat, för han envisades med att ha kvar sin norrländska accent.
Som barn tänkte jag inte mycket på detta, men man ska ju vårda sitt språk, så när jag blev äldre tyckte jag det var ett märkligt sätt att beskriva allt från fastrar och mostrar till avlägsna affärsbekanta.

Nuförtiden får vi Gäster. Gäster är ofta främmande men ska betraktas som nära anhöriga när de kommer in i vårt hem. I den värld där jag länge verkat, konferensbranschen eller den ska visst kallas mötesindustri, är gäster förknippat med SERVICE. Det ska daltas och duttas. Allt ska serveras på silverfat och inget får gå fel. Det lagas mat, bäddas, städas, man ler hela tiden och frågar om allt är till belåtenhet.

Nu när pensionista har tid att befinna sig i sitt sommarhus, förlåt stuga, kommer det mycket gäster.
Det lagas mat, bäddas och städas. Jag kräver minst en vilodag mellan varje gästomgång, meddelar jag den oföstående maken som mest fiskar och underhåller gästerna. Jag börjar fundera på vilket bokningssystem som ska passa bäst men inser att det är att gå ett steg för långt.

En god vän till mig flyttade till sitt sommarhus i Skåne för att bo permanent. Hon ville fly storstaden, få lugn och ro på ålderns höst. Hon behöver verkligen ett bokningssystem. Jag har varit en stor beundrarinna av hennes gästfrihet. Alla är välkomna och får man inte plats i huset har hon turligt nog ett litet pensionat alldeles intill där man kan övernatta. På morgonen går man tillbaka och får sig en rejäl frukost. Jag föreslår ständigt att hon ska flytta tillbaks till stan för att få lite lugn och ro men hon tänker tappert kämpa vidare.

När vi hade Främmande i mitt barndomshem hjälptes alla åt med det mesta. Tanterna hjälptes åt med matlagning, tävlade om att diska och duka av bordet. Farbröderna diskuterade världsproblemen, drack grogg och funderade nog aldrig över att ge ett handtag. Jag tror att gemenskapen i köksregionerna nog var större än den i groggsalongen.

När man har Gäster ska allt vara klappat och klart när dessa kommer. Huset ska vara nystädat och lukta såpa(gäller sommarhus). Bäst att städa lådorna också ifall någon ska ta ut något. Gräsmattan ska vara nyklippt och de chica utemöblerna ska vara ordentligt avtorkade. Kvinnliga gäster har ofta vita kläder om sommaren.
Det ska vara dukat, maten ska vara exakt klar och vinet kylt och och och.
Sen får inte stressen lysa ur ögonen, som för resten ska vara nysminkade, och självklart har du och maken duschat och bytt om.

I verkliga livet blir det lite si och så med allt detta. Jag är mycket förtjust i att få gäster både spontana
och bokade. Mardrömmen i stycket ovanför är inte verklighet hos oss.

I sommar har jag också varit Gäst hos många vänner. Jag önskar att få vara lite mer Främmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar