söndag 20 november 2011

Pensionista som kulturtant







Guldskatter i Bergrummet om Inkas uppgång och fall
 Min kära fosterdotter Ana nu 35 år, är en äkta inka. Hon har kommit till Sverige som liten flicka 19 månader gammal, för att leva sitt liv här. Ana har varit tillbaka i Peru flera gånger och fått tillbaka sin familj. Men så Inka hon är är hon ändå det svenskaste man kan träffa.
Idag besökte vi Guldrummet tillsammans och vi blev där i nästan två och en halv timme. Det var så spännande att läsa alla infotavlor om allt som rörde inkafolkets liv. Kan ni tänka er att på några år under 1500talet, dog ca 28 miljoner inkas på grund av de sjukdomar som spanjorerna, conquistadorerna, förde med sig. Kvar var ca 1,5 miljoner av inkafolket. Och än idag hittar man enorma skatter när man börjar rota i marken. Om jag minns rätt var det 2007 som en stor kvinnograv fylld med guldskatter upptäcktes. Så förmodligen finns det kvar massor med oupptäckta möjligheter för dig och mig om vi reser dit och tar med en spade.

odd_nerdrum
Odd Nerdrum på Edsviks Konsthall
På Edsviks Konsthall i Sollentuna har man gjort ett stort klipp.
Ricardo Donoso har lyckats fånga en av våra stora samtida nordiska mästare. Odd Nerdrum verkar vara en självupptagen typ som ställer ut en oändlig massa självporträtt. Men vilken målare. fantastiskt hantverk och ljus och färger som man bara ser hos de gamla mästarna. Odd Nerdrum gillar tydligen också slaktade djur, så dessa kan man också få se en del av på utställningen. Därför bör tex jägare gilla utställningen. Även om man är säker på att man inte gillar Nerdrum tycker jag ändå att man ska åka ut till Edsvik, för att se en av samtidens stora. Om du vill köpa en målning börjar priserna runt 2 millar.



Bild: Ilja Repin, Porträtt av Jurij Repin, konstnärens son. ©Tretiakovgalleriet i Moskva.
Ilija Repin ställer ut tillsammans med ett
antal ryska konstnärer under ismen
Peredvizhniki
Nationalmuseum, där jag fö just skickade in min medlemsavgift för 2012, är ett pålitligt museum. Kvaliteten på deras utställningar är alltid hög och jag trivs där. Att nu för första gången i Sverige få se de ryska banbrytarna var helt fantastiskt. De skildrar fattigdom och politiskt förtryck men också porträtt av borgare och sagomotiv och vackra landskap. Peredvizhniki bildades 1870 som en motkraft till den ryska konstakademins konservatism.
En introduktion till den här utställningen finns på http://www.nationalmuseum.se/. Kan du inte gå på utställningen, kolla in den 10 minuter långa filmen.



O
Turner Monet Twombly
på Moderna Museet
j oj vad denna bild har trilskats. Den kanske är skyddad och då får jag väl däng för upphovsmannarätt. Vi får väl se. Detta är alltså en utställning där jag gissar att man vill jämföra tre konstnärer från olika epoker och hitta den inspiration som de fått från varandra. Men vem inspirerade då Turner? Bilden här bredvid målade i alla fall Monet och den är riktigt häftig. Annars var det ju Turner som tilltalade mig mest. Hans dimmor är ju världsberömda.
Jag har även besökt Medelhavsmuseet denna vecka och titta på Grekiska gudar och Romerska kejsare och riktiga mumier från Egypten. Det fanns tom en liten mumieflicka på ca 10år där. Men bäst var deras mysiga restaurang en trappa upp. God ekologisk mat och fin utsikt över vårt eget Kungliga slott. Kan varmt rekommenderas för fikapaus eller lunch om man är i närheten av
 Gustav Adolfs torg.

I morgon måndag är det dags igen för en tur till Nationalmuseum, då firar vännerna Finalkväll och vi ska överlämna en gåva om 5,3 miljoner till Museet. Visste ni att staten inte lämnar några medel för inköp av föremål eller konst till vårt nationalmuseum? Så det är tur att det finns vänner och spons.

Nu har kulturen fått sitt och det kommer att dröja innan jag ens orkar gå på bio!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar