lördag 15 oktober 2011

Kryssning Dag 1 Lördag

Lördag, Stockholm - Venedig

Det är alltid skönt att resa på förmiddagen, så där vid 10-tiden. Ingen stress på morgonen, dusch och frukost i lugn och ro och sen kommer taxin. Och det är början på resan. Vår flygrutt var Stockholm, Zurich, Venedig.
Efter en försenad start på Arlanda var det lite nervöst med flygbytet, men allt gick bra och vi landade i strålande sol och varmt väder på Marco Polo i Venedig.
Där började vår resa med MSC Magnifica. Snygga lyxbussar med flerspråkiga, uniformerade guider förde oss till hamnen där vårt skepp låg förötjt. Skeppet var 15 våningar högt och vi checkade in på våning 8. Solen flödade in på vår balkong och förstummade stod vi sen där när vi seglade ut och tittade på Venedig som  var så bländade vacker i kvällssolen.
När vi checkade in på båten, swajpade de våra kreditkort och vi fick ett MSC Magnifica kreditkort. Detta var ett kontantlöst skepp. Allt köptes via våra Magnificakort. Smart och enkelt. När man sen checkade ut så var det bara att rita på en nota som stuckits in under dörren sista natten.
Efter uppackning var det dags att äta. Vi hade valt sen middag, vilket innebar klockan 21.15. Lite sent kanske, men man hann ju både se show och ta en drink innn maten. Första middagen var vi placerade med ett par fransmän. Inte helt lätt då Georg inte pratar någon franska och jag pratar så där bara. Den extremt serviceinriktade personalen förstod dilemmat och erbjöd oss plats vi ett skandinaviskt talande bord från och med nästa kväll. Det fanns två stora matsalar, som vardera tog 600 personer. Där serverades fem-rättersmiddagar med variation och valmöjligheter. På trettonde våningen låg en jättebistro, där man kunde äta enklare rätter.
MSC Magnifica hade något för alla smaker.
När middagen var äten så där vid 23-tiden var det dags att krypa till kojs. Ja, kojs var det kanske inte så mycket. Hyttten var rejält tilltagen med en jättelik dubbelsäng, skrivbord, TV, minibar, fåtölj och litet bord.
Duschrummet var rymligt och stilrent. Detta skepp var knappt ett år gammalt så allt var fräscht och fint.
Vi stävade rakt söderut på det mörka Adriatiska havet. På söndagsmorgonen skulle vi angöra Bari på Italienska klacken.
Utmattade av alla intryck somnade vi gått och varmycket nöjda med vår första dag ombord.