måndag 31 oktober 2011

Biltvätt och dambråk

Pensionista tvättar bilen
Pensionista har inte tvättat bilen sen i juni 2011. Bortskämd med hjälp vad gällde bilen av snälla vaktmästare på Bergendal. Tjänstebilen skulle vara välskött, nytvättad och representativ.
Pensionista köpte bilen och sen gick det bara utför. Jovisst lite inre rengöring har det ju blivit, men det har varit sämre med den yttre.
Nu har jag gått och tittat på den ett par dagar och den har blängt tillbaka med en blick som sagt - tvätta mig. Eller möjligen - för fan se till att jag blir ren.
Sagt och gjort, vad kan vara bättre än en måndag för en biltvätt. Nu var det ju inte precis så att jag tänkte handtvätta bilen och vaxa den alldeles själv. Nej, en automattvätt fick duga.
På vägen till tvätten skulle jag utföra några enkla ärenden. Bland annat lämna tillbaks några träben till en inredningskompis på Frejgatan.
"Oh, vad kul att du kom ,vi kan väl ta en fika." sa E
" Absolut" sa jag och stoppade in kortet i parkeringsautomaten. Jag insåg att jag redan var lite sen till min biltvätt, men en kaffe är alltid rätt. Kafe Maräng på Roslagsgatan fixade gott kaffe och Citrontårta.
Där satt vi i pratade om livets realiteter och hade en skön stund tillsammans.
""Dags för biltvätt sa jag och så tackade jag för kaffet.
Min plan var att åka ut till Sollentuna, där på OK Helenelund finns en pålitlig, enkel biltvätt, som jag använt de senaste 22 åren.
På Birger Jarlsgatan upptäcker jag att det är utfartstrafik alltså kö ut till förorterna.
Som en hägring dyker Statoils 24-timmars öppna mack upp på höger sida. Dom har nog biltvätt tänker jag och gör skarp gir åt höger och när bilen närmar sig ett par glasdörrar, öppnas dessa såsom Sesams grotta en gång öppnade sig, och jag kör in.
Därinne är det kaos, men det är bara att gilla läget för jag kommer varken framåt eller bakåt.
Två tvättautomater har blivit en. Det är dubbla köer och 12 bilar därinne.
Det är fint ordnat, så varje bil har en egen dammsugare att leka med medan man köar.
Tanken är ju att när bilen framför kör in i tvätten ska man avancera framåt och greppa nästa dammsugare och på så sätt ska kön avancera framåt.
Damen i bilen framför mig har inte fattat detta. Hon dammsuger och dammsuger och bilarna i konkurrerande kön rör sig hela tiden framåt mot det enda hålet i rummet - tvättomaten.
Damen i bilen bakom, en riktig nippertippa med värsta BMWn, trippar fram och försöker två gånger få damen i bilen framför, en tjockis med stora muskler, att köra framåt.
"Säger du till mig en gång till smäller jag till dig", deklarerar fetknoppen.
 Nippertippan drar sig då tillbaka och beklagar sig till mig.
" Ja, det är nog bäst du aktar dig så liten och späd som du är", säger jag.
"Jag är Judodrottning och jag skulle kunna ge henne en rejäl spark," svarar hon.
Gode Gud hjälp mig, tänker jag. Med vad då? Jo jag är ju jättestressad av hela situationen därinne.
Bilar hit och dit, dammsugare på led, en okänd tvättomat framför mig. Tänk om jag gör fel och damen bakom blir sur och ger mig en spark.
Damen framför kör nu framåt och jag hänger på. Alltså, jag tränger före bilen i andra kön. Här gäller ju blixtlåsprincipen! En stor, stilig, svindyr Mercedes blänger på mig. Jag hoppar ur min skitiga Prius
och ber så mycket om ursäkt. Det finns ju ingen möjlighet för mig att ändra position i detta läge.
Han godtar min ursäkt och nu står jag först i kön.
Det är tydligen två rum inne i  automaten. Först ett tvättrum och sen ett torkrum. Jag stoppar i min polett och kör in i tvättrummet. Stop står det och jag stoppar. Allt går bra och tvätten sätter igång.
Efter ett tag kan jag genom dimmorna se att lampan lyser grön. Jag kör framåt och det står kör framåt,
kör mer framåt och mer. Paniken stiger igen, det kommer ingen röd Stop lampa.
Så innan jag hunnit säga Jack Robinson är min otorkade bil ute ur torkrummet och jag är ute på Birger Jarlsgatan och sitter där i min igenimmade bil och ser nada. Lite tur är det att det inte är minusgrader.
8 minuter senare är jag hemma i garaget i Tegnerlunden och går upp, hämtar några trasor och torkar bilen.
Nästa gång tvättar jag min bil på OK i Sollentuna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar